Nyheter
Kraftfulla förstärkningar
Första april är inte bara en dag för aprilskämt. Det är också en stor dag för EMC Services. Då fick vi nämligen hela fyra nya medarbetare på företaget. Att så många börjat samtidigt har inte hänt förut och även om det inte är ett aprilskämt så är det ändå väldigt roligt.
Från vänster i bild ser vi Anders Johansson som kommer ifrån SKF Motion Technologies och skall jobba som provningstekniker.
– Det skall bli spännande. Jag har ju varit här väldigt mycket som kund och blivit mycket intresserad av EMC. Det är också ett trevligt gäng här och därför kändes det lockande att komma hit.
Näst längst till vänster har vi Anders Skyttebol.
– Jag skall jobba med affärsutveckling. En sak är att starta upp miljöprovning på EMC Services, vilket är min bakgrund (Anders är bl.a. doktor inom hållfasthet). Jag vill också ta ett större grepp inom verifiering för våra kunder. Det handlar om hur vi ser på test, analys, inspektion och demonstration. EMC Services har ju numera en bra kompetens inom simulering så det finns en grund för ett vidgat erbjudande, säger Anders.
Herrarna till höger är Teemu Palmér och Lars Carlén. De skall jobba med rådgivning och kommer närmast från Saab.
– Det skall bli spännande, säger Teemu. Bland annat så skall det bli intressant att jobba med lite nya saker och teknikområden.
– Det känns väldigt bra, säger Lars. Det kommer att bli utvecklande.
EMC Services hälsar våra nytillkomna varmt välkomna och vi konstaterar att vi nu börjar bli ett närmast komplett EMC-företag.
Ny planerare på plats
EMC Services har rekryterat en ny planerare, Noomie Werlinder, som närmast kommer från Saab.
Vad är det du kommer att jobba med?
Jag kommer att ha hand om planeringen av personal och resurser, både på EMC Services och vår verksamhet inom Saab. Det handlar om offertarbete, arbetsordrar och uppföljning till faktureringsunderlag.
Det är alltså du som är spindeln i nätet. Vad fick dig att söka jobbet?
Jag tyckte att kvalifikationerna på den som söktes stämde överens med min personlighet. Det lät jätteroligt och passande för mig, helt enkelt. Jag gillar att planera.
Hur kommer våra kunder att märka att du har börjat?
Alla som vill boka en provning kommer att kontakta till mig. Jag kommer sedan att ha kontakten med kunderna ända tills arbetet är utfört. Bokningarna kommer annars att gå till precis som tidigare.
Vi hälsar Noomie välkommen till EMC Services
EMC Services övertar Saabs EMC-verksamhet i Göteborg
EMC Services har haft ett tätt samarbete med Saab i Göteborg under flera år och som ett led i att utveckla verksamheten övertar EMC Services affärsansvaret för provning och rådgivning i Göteborg. Saabs personal för rådgivning kommer flytta över till EMC Services medan de anställda för provning kommer stanna kvar på Saab. Verksamheten kommer ledas av EMC Services. Den nya organisationen kommer successivt träda i kraft under första halvåret 2019 och består av 22 medarbetare. EMC Services stärker därmed sin ställning som ett renodlat EMC-företag och som ledande expertis inom EMC.
Med samordning av provningsverksamheten i Mölndal och Göteborg så utökas resurserna och EMC Services kan erbjuda mer komplexa och krävande provningsprojekt. Den ackrediterade provningsverksamheten kommer utökas mot bl.a. automotive och marina krav.
Tack alla trevliga mässbesökare!
Igår, 23 januari 2019, hölls Evertiq Expo 2019 på Svenska Mässan i Göteborg. EMC Services ställde ut och hade under dagen många intressanta samtal med både befintliga kunder och nya intressanta kontakter. Vi hade många intressanta diskussioner om våra ackrediterade EMC-mätningar samt hur vi kan hjälpa till i konstruktionsfasen med EMC-rådgivning.
Flera av våra leverantörer av olika typer av mätinstrument var på plats så vi kunde också ta en titt och diskutera kommande investeringar.
Det var en trevlig och givande dag och vi ser fram emot nya spännande samarbeten. Tack alla som kom och hälsade på i vår monter!
Träffa oss på Evertiq Expo 2019
Den 23 januari 2019 genomförs eventet Evertiq Expo 2019 i Göteborg på Svenska Mässan. Eventet pågår mellan kl 9-16.
Kom och träffa oss vid bord 96 på minimässan och diskuterar allt mellan EMC och jord.
Om ni vill boka ett enskilt möte så ring Tony Soukka, 0734-180 981.
Läs mer på:
https://evertiq.se/expo/got2019_about
Platser kvar på MIL-kurs
Vi har några platser kvar till vår kurs EMC in military equipment and systems som går den 29-31 januari i Mölndal. Vi går igenom grundläggande EMC-kunskaper som behövs för att konstruera militära utrustningar mot militära krav såsom MIL-STD-461.
Är du intresserad?
Grattis Tomas till licentiatsexamen!
Den 12 november 2018 fick vårt senaste tillskott Tomas Rydholm sin licentiatsexamen.
Hans arbete ”Experimental Evaluation of a Microwave Tomography System for Breast Cancer Detection” presenterades på ett licentiatsseminarium på Chalmers, med Professor Jean-Charles Bolomey, från University of Paris-Sud som diskussionsledare. Arbetet handlar om experimentella utvärderingar av mätsystem, som använder mikrovågsspridning i vävnaden för att upptäcka brösttumörer hos kvinnor i ett tidigt skede.
Vi är jättestolta över Tomas hårda arbete och gratulerar honom så mycket
Kursprogrammet för 2019 är ute
Nu finns kursprogrammet för 2019 ute.
Våra EMC-utbildningar ger dig en bra grund för att utveckla bättre produkter. Vi har erfarenhet från de flesta branscher och kan erbjuda dig en utbildning på högsta nivå. Med våra kurser bidrar vi årligen till hundratals personers kompetensutveckling.
Vi ger dig värdefulla kunskaper och erfarenheter så att du och din organisation tryggt kan möta omvärldens krav på teknikutveckling.
Ta steget och utbilda dig du också!
Vad blir de egentliga störningsriskerna för radio i industrin?
Du har säkert råkat ut för det flera gånger. Du står vid trafikljuset, det är rött – och inte en endaste bil i sikte. Varför ska jag vänta? Med lite anspända nerver (trots att du inte har några observanta barn i baksätet) kör du ut i korsningen – och det gick ju bra. Eller, jag slirar på kopplingen och kör mot gult (inte fullt så fuskigt). Gick också bra. Hade det varit rusningstrafik (speciellt i Göteborg) hade det varit ett Kamikaze-uppdrag.
Det som inte är lika vanligt för de flesta (och nu blev det nördvarning), är att du står i EMC-labbet och tittar på resultatet av emissionsmätningen för din nyutvecklade industri-apparat. Mätvärdet ligger lite över kravet… Hmmm… omkonstruktion alltså. Eller…
Du tar emot testrapporten som anger hur mycket avvikelse du har och åker hem. Med lite anspända nerver (trots att inte kvalitetsansvarig står bakom ryggen) tar ni beslutet att det ändå får vara OK och tillverkar den. Kör mot rött alltså, men vilka radiosändare kommer att bli störda där den används? Ingen aning egentligen, man ser ju inte fältet så märks det något? Polisen har inte märkt det (än).
Eller: ni slirar lite på kravet och släpper tanken på att produkten ska uppfylla de strängare hushållskraven för emission, och går över till industrikravet som är 10 dB lättare. Gult ljus alltså, det går ju att sälja till de flesta ändå.
För det är ju så praktiskt anordnat att man inte behöver vara så noga med emission i industrimiljö, för där är ju radiokommunikation ovanlig. Eller, det var så när kravlinjen skapades på 1900-talet. Bakgrunden är att man bedömde det som rimligt att en radiomottagare (för rundradio, eller broadcast som man numera säger) normalt satt på cirka 10 m avstånd från produkten som man sätter kravet på. I hushållsmiljö (dvs domestic) tänkte man sig att ett normalavstånd var ca 3 m. Skillnaden är ca 3 gånger, vilket då kan omräknas som 10 dB skillnad om det är fjärrfält.
Så man kan lite vanvördigt säga att tanken var från början
– Vad? Lyssnar du på radio? Du ska ju jobba! Lyssna på P3 får du göra i lunchrummet. (1900-talet)
Men idag är det snarare så att
– Vad? Har du ingen radiokontakt? Men du ska ju jobba med den här utrustningen! (2010-talet)
Men kraven ser ju likadana ut för det. Alltså har i princip industrivärlden skjutit sig själv i foten genom att tillåta 10 dB högre brusnivå under tiotals år – och nu är det viktigt med radio, eftersom det är modernt med IoT i industrin. Men EMC och IoT har sällan nämnts i samma mening, förutom vissa initierade personer t ex på svenska FoI.
När jag ger mina kurser i EMC, brukar jag nämna detta fenomen och sedan diskutera lösning på detta industri-dilemma. Man vill gärna äta kakan och ha den kvar, dvs gärna lättare EMC-krav men samtidigt bra radioprestanda i anläggningar. Det förslag som jag sagt då har varit att om man har svårt att nå fram med radiosignalen så får man väl gasa mera – dvs högre uteffekt på radion eller tätare mellan accesspunkter. Men nu vill man gärna ha Low Power IoT equipment…
Så då kan man ju inte öka effekten! Och om vi packar radiosändarna tätare – så kommer de att kollidera inom sitt band med varandra, dvs telekonflikt.
Så är det då en bra idé att köra mot gult ljus inom EMC? Om det nu är rusningstrafik, dvs mängden radiokommunikation är stor (på huvudleden), så kan man ju råka ut för problem på sikt. Det betyder då att ansatsen för att sätta emissionskrav behöver ändras drastiskt. För det första att man skapar respekt och förståelse för problemet, och för det andra att man skapar relevanta krav som avspeglar de effekter man får på digital radiokommunikation istället för AM-radio (som är nuläget). Och det är nog inte 10 m eller ens 3 m avstånd som är den relevanta basen. Snarare behöver man diskutera nya rimliga riskavstånd som underlättar användningen av utrustningen.
Vi kanske snarare ska införa en ny typ av IP-klassning för EMC? EMC-10, EMC-3 och EMC-1, som motsvarar olika tillåtet installationsavstånd till närliggande radiomottagare? Det är ju snarare avståndet till närmaste potentiella störare som är mer intressant ur störningssynpunkt än hur tätt radionods-nät man har. Då kan både tillverkare och installatörer hantera situationen, och det blir en parameter som påverkar din försäljning. Du kan ju sälja fler utrustningar enligt EMC-1, eftersom det går att få plats med flera sådana i industribyggnaden. Nåja, lite väl förenklat – men det vore praktiskt även för den som ska köpa utrustningar. Och då är det kanske inte bara den vanliga mätmetoden på 3 (10) m avstånd som är intressant? Att mäta på 1 m avstånd enligt fordonsmetoder som redan finns skulle kunna bli aktuellt? Och där mäter man på en plåtbänk, som väl kan vara relevant för en industriinstallation med apparatskåp mm.
Vi skulle ju också kunna tänka oss att köra på grönt ljus.