Vi erbjuder nu dammprovning!

Bild: Weiss Technik Vi är glada att kunna meddela att vi nu kan erbjuda våra kunder en ännu mer omfattande IP-klassningsprovning! Vi har utökat vårt miljölabb med en Weiss ST1000 dammkammare, vilket gör att vi kan testa mot fler IP-klasser än tidigare. IP-provning...
https://www.charm.chalmers.se/gallery-charm-2020/2v7m9agszsvdzqfwdeqtg4nyxaa3ip

Vi ses på CHARM 2025!

Nästa vecka deltar vi på CHARM – Chalmers arbetsmarknadsdagar! Ta chansen att prata med oss om karriärmöjligheter och lär dig mer om hur vi på EMC Services provar och utvecklar lösningar inom EMC och miljötålighet. Du hittar oss i Scaniasalen – vi ses där! Läs mer om...

Vår nästa expert inom miljötålighet?

Vi söker en erfaren rådgivare inom miljötålighet till vårt kontor i Mölndal, Göteborgsområdet. Läs mer på vår jobbannons-sida.
Evertiq Expo i Göteborg

Träffa oss på Evertiq Expo i Göteborg

Den 19 september träffar du oss på Evertiq Expo - sveriges största endagarsexpo för elektronikindustrin. Kom till oss i monter 145 för att diskutera EMC och miljötålighet! Tid:19 september 2024, 09:00 - 16:00, Svenska Mässan (Hall E & D)....

EMC Services fyller 40!

För 40 år sedan, 1984, startades EMC Services av Ulf Nilsson. Från att ha fokuserat på utbildning och rådgivning växte även en provningsverksamhet fram. År 2000 köpte Saab verksamheten och slog så småningom ihop den med sin interna EMC och miljötålighetsavdelning. Det...
CHARM - 6-7 februari 2024

Träffa oss på CHARM

Den 6-7 februari 2024 är vi på CHARM - Chalmers Studentkårs Arbetsmarknadsdagar i Göteborg. Där kan du träffa morgondagens kollegor och diskutera allt om hur det är att arbeta med EMC och miljötålighetsfrågor. Läs mer om charm: https://www.charm.chalmers.se/...
Besöksparkering

Ny besöksparkering

Nu har vi på fått nya parkeringsplatser för våra kunder på Sallarängsgatan 3. Parkera på de uppmärkta besöksplatserna (6st) direkt utanför EMC Services Skriv in din bil i besökskiosken Du behöver med andra ord INTE betala parkeringsbiljett, så länge du följer punkt 1...

Ackrediterade enligt ISO-17025

Vi på EMC Services är glada över att meddela att vårt EMC-provningslaboratorium har blivit ISO 17025-ackrediterade av Swedac. Ackreditering är ett bevis på vår kompetens och expertis inom EMC-provning och vår åtagande för att tillhandahålla högkvalitativa och...
Rearq

EMC Services testar och rådgiver vid utveckling av nya elfordon

REARQ som utvecklar mindre el-drivna lastbilar genom att byta ut förbränningsmotorn till en el-motor har fått en rambeställning på 130 fordon från mathem.se. I utvecklingsarbetet med att få fordonen godkända har EMC Services hjälpt till med testning och rådgivning för...

Öppet hus på EMC Services

I fredags bjöd vi in våra kunder till Öppet hus och vi fick visa upp våra nya lokaler. Besökarna fick tillfälle att se både våra EMC- och miljötålighetslabb samt diskutera provning med vår kunniga personal. För oss gav det möjligheten att ha trevliga samtal med våra...

Nyheter

Ny, enklare rutin för provningsbokning

Ny, enklare rutin för provningsbokning

EMC Services växer så det knakar och det tycker vi är jättekul! Vi får fler och fler förfrågningar vilket innebär att vi idag är två personer som hanterar dessa. För att vi på ett så smidigt och snabbt sätt som möjligt ska kunna hantera era förfrågningar, har vi skapat en ny e-postadress som ni kan använda. Den nya e-postadressen är ”provning@emcservices.se”, där hamnar alla förfrågningar oavsett väg in. Förfrågningarna hanteras i turordning och vi hoppas att detta kommer att höja servicegraden och att du som kund ska få snabbare återkoppling. Vårt mål är att ni ska få en bekräftelse på mottagen förfrågan inom 48 timmar. Behöver du komma i kontakt med oss snabbare än så, föreslår jag att du ringer mig på 0734-180 982 Ha en fin höst!

Rätt krav kan definitivt vara fel krav

Rätt krav kan definitivt vara fel krav

Ibland möter vi en kund som önskar att utföra en provning efter sina kunders krav, krav som vi misstänker är felaktiga eller saknar relevanta delar. Det kan vara är krav som är gamla, passar inte produkten eller ibland saknas det tester som definitivt borde finnas med. Det finns risker med att konstruera mot ett kundkrav utan att reflektera över kravet – risken att produkten inte kommer fungera i den miljö den är tänkt att fungera i. Dessutom kan det bli problem vid en eventuell marknadskontroll.

Fordonskomponenten

Vi fick nyligen en förfrågan om att konstruktionsprova en produkt efter testmetoderna i UN ECE R10. Det var en fordonskomponent så därmed kändes UN ECE R10 som logiskt. Vi försökte få reda på om vår kund även hade fått andra krav men fick höra att det enda som krävdes var UN ECE R10 – inga andra krav fanns.

Att produkten skulle provas efter UN ECE R10 kändes relevant då det var i fordonsmiljö men inget annat? Det saknas en del tekniskt relevanta tester i R10, så skulle dessa tester inte genomföras?

Ofullständiga krav

Så vad skulle vi göra? Innerst inne vet vi att kundens kund borde ändra sina krav. Men då detta är de enda som krävs så får man jobba efter det.

Vid genomgång av testerna så klarnade bilden även för vår kund. Att det i UN ECE R10 saknades exempelvis tester såsom ESD. Denna brist var något nytt för kunden och då det var helt klart för vår kund att ESD skulle testas. Detta gjorde att kunden förstod att deras krav som de hade fått var bristfälliga.

Kravanalys

Vi kom fram till att vi skulle utföra en risk- och kravanalys på produkten. Efter denna genomgång så uppdaterades testerna så man uppfyllde både deras kundkrav men även deras nyskapade kvalitétskrav på sin produkt.

För även om produkten klarar kraven en kund ställer, så kan det givetvis vara bra att prova produkten efter den miljö produktens skall hamna i. Att produkten slutar fungera i den tänkta användningsmiljön och sedan som leverantör börja en diskussion med kunden om att man gjort enligt kundkrav är så mycket svårare och dyrare än att göra rätt från början. För även om kundkraven är fel eller bristfälliga så skall man själv ta ansvar och tillverka en produkt som kommer fungera i den tänka miljön – det lönar sig definitivt i slutändan.

Sätt egna krav

Att sätta egna kvalitetskrav som är relevanta för produkten är viktigt, speciellt när en kund inte ställer relevanta krav – för annars fungerar inte produkten. Att lita blint på kundkrav kan bli farligt – en analys av krav och risker är ett sunt och kostnadseffektivt sätt att få produkten klar i tid och slippa kostsamma diskussioner och omkonstruktioner vid ett sent läge.

EMC Services anställer ny EMC-ingenjör

EMC Services anställer ny EMC-ingenjör

Idag började ännu en ingenjör på EMC Services. Han heter Tomas Rydholm och kommer direkt från Chalmers.

Vad gjorde du på Chalmers?
Först gick jag teknisk fysik och blev civilingenjör. Efter det så har jag jobbat på min licentiat examen inom elektroteknik och blir klar nu i höst.

Vilket är ämnet?
Jag har jobbat med bröstcancerdiagnostik. Mikrovågstomografi kan man sammanfatta det som.

Nu skall du jobba med EMC. Det känns som ett nytt spår för dig.
Ja, på sätt och vis. Jag har utvecklat ett intresse för elektromagnetism och tittat efter företag som jobbar inom det området. EMC Services var ett jag hade hört talas om.

Hur är du som person?
Jag skulle säga att jag är en social och glad person. Jag är mån o att kunna lämna korrekta svar till kunder. Nyfiken är ett bra ord. Jag vill också kunna lära mig något av mötet med kunderna och deras produkter.

Varmt välkommen!
Tack

EMC Services växer ytterligare inom automotive

EMC Services växer ytterligare inom automotive

Den första oktober börjar Mikael Svensson på EMC Services.

Hur hamnade du i EMC-området?

Man kan säga att felsökning har varit den röda tråden. Jag började 1994 inom antennverksamheten på Saab Automobile. Då handlade det mycket om att få hela system att fungera och när det inte gjorde det så var jag tvungen att gå till botten med problemen och undersöka delsystem och komponenter. Oftast blev EMC-teamet också inkopplat och till slut blev det fullt fokus på EMC för mig.

Nu senast så kommer du från NEVS i Trollhättan.

Ja, det stämmer. Jag var egenskapsansvarig, eller EMC attribute leader, som det egentligen heter, för hela den elektriska bilen. Det handlar om kravsättning på helbilsnivå. Men jag har faktiskt jobbat med det mesta inom EMC och jag har nog en ganska bred kompetens inom området.

Vad kommer du att bidra med inom EMC Services?

Hela automotive-utvecklingen vad gäller EMC, skulle jag säga, från komponenter ända upp till hel bil. Det är ju det jag jobbat mest med och eftersom jag hållit på ganska länge så har jag naturligtvis lärt mig en hel del. Jag tycker att jag har en ganska bra bild av varför EMC-krav inom automotive ser ut som de gör. Jag har också jobbat en del inom försvarsindustrin så den delen är heller inte obekant för mig.

Varmt välkommen till EMC Services, Mikael.

Tack.

Missa inte vår grundkurs i EMC – 4-6 september

Missa inte vår grundkurs i EMC – 4-6 september

Du missar väl inte tillfället att lära dig grunderna i EMC? Den 4-6 september 2018 kan du i Mölndal få kunskap om hur du utformar elektriska och elektroniska system för att uppnå bästa möjliga EMC-egenskaper. Vi går igenom vad det är för källor som kan störa ut elektronik och hur störningarna kan gå till. Utifrån tittar vi på olika åtgärder för hur man kan skydda sig från dessa störningskällor och uppnå god EMC.

Läs mer om kursen och dess innehåll.

 

EMC Services har den förste juni anställt en ny provningstekniker

EMC Services har den förste juni anställt en ny provningstekniker

Kan Du kort berätta vem Du är?

Jag heter Patrik Eriksson och är en obotligt nyfiken baklängesingenjör med elektronik i botten och en yvig bakgrund inom såväl Försvarsmakten, universitet och högskola, TV/broadcastteknik, ljud och elektroakustik. Därtill är jag norrbottning i exil sedan många år, men håller givetvis fortfarande på Luleå Hockey.

Vad var det som fick dig att söka dig till EMC-branschen?

Slump, nyfikenhet och egna behov att fördjupa mig inom hur elektronik samverkar. Under min tid i audiobranschen dök ämnet emellanåt upp och ställde ibland till problem. Då jag som sidoverksamhet roar mig med att gerillakonstruera musikapparatur så är det ett brännande aktuellt ämne även där – särskilt om man har lite seriösare ambitioner, utöver rena ”hembyggen”. Jag har en viss vana och stort nöje av att mäta på allehanda saker, inte minst inom elektroakustik, och då jag hela tiden drivs av nyfikenhet och vilja att kunna mer, fann jag det intressant att utöka mitt aktiva frekvensområde en bra bit över 20kHz. Sist men inte minst är det ju ett område och en bransch som torde ha en såväl god som spännande framtid. Behovet kommer knappast att minska.

Vad ser Du att Du kan tillföra företaget med tanke på din kompetens och dina erfarenheter?

Jag kommer ju från en i sammanhanget lite ovanlig bakgrund, och diversitet inom en organisation och ett team brukar ju borga för såväl kreativitet som dynamik. Min förhoppning är att jag kan bidra till att öka spektrumet ytterligare en bit, såväl tekniskt och erfarenhetsmässigt som socialt. Min drivkraft är problemlösning. Mitt motto är ”få jobbet gjort – och lite till”.

Vi hälsar givetvis Patrik välkommen till hans första dag på jobbet.

Kvalitet spelar roll. Lite varstans

Kvalitet spelar roll. Lite varstans

Häromveckan tillbringade jag några tidiga morgontimmar på en flygplats en bit bort. I brist på bättre förströelse fångade en låsenhet min uppmärksamhet. Den modellen hade en gång i tiden fått hjälp i EMC-labbet för att få ett drägligt produktliv – som lyckades efter lite barnsjukdomar. Strax efter passerar jag säkerhetskontrollen, även där igenkännande av utrustningen. Och skylten där framme, var det inte en sådan? Jodå, visst var det det. Och så fortsätter det.

Några flygtimmar bort från Sverige möter man på kort tid ett halvdussin produkter som har gått genom EMC-tester i labbet hemma. Dessa har kommit ut i världen och uppfyller viktiga funktioner såsom information, kommunikation och stöder trygghet, resande och handel. Att man har fått vara med om att säkerställa detta känns riktigt kul.

En sak värt att tänka på nästa gång du grubblar över att få ihop en bra testmatris och tidplanen är redan ansträngd: Det du gör kan bli relevant för många människor, lite varstans. Elektronik finns idag nästan överallt och vem gillar elektronik som inte fungerar som den ska?

Europeiska kommissionen har släppt en guide för det nya EMC-direktivet

Europeiska kommissionen har släppt en guide för det nya EMC-direktivet

Den senaste versionen av EMC-direktivet (2014/30/EU) började gälla den 20 april 2016 och nu har den Europeiska kommissionen släppt en officiell guide.

Den nya guiden är framtagen av nationella representanter och EMC-experter. Den syftar till att hjälpa tillverkare och importörer att förstå deras specifika ansvar och se till att de uppfyller alla sina skyldigheter.

De som tagit fram guiden påpekar bland annat att guiden har metoder för att kontrollera om en produkt faller in under EMC-direktivet. Det kommer att vara särskilt användbart för att undvika tvetydigheter beträffande ytterligare krav som kanske inte har krävts enligt det tidigare EMC-direktivet. Till exempel är tillverkaren ansvarig för att genomföra en riskanalys och skall kunna bevisa att de gjort det.

Guide för EMC-direktivet
https://ec.europa.eu/docsroom/documents/28323

EMC-direktivet 2014/30/EU
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32014L0030

Parkeringsproblem

Just nu så har vi många besökare hos EMC Services. Inte minst är det kunder som kommer hit för att prova i vårt labb. Vi tycker naturligtvis att det är jättetrevligt med besökare och vi vill gärna att det skall fortsätta så. Tyvärr innebär det att vi har lite svårt att lösa parkeringsplatser för alla. Vi har påtalat detta för vår hyresvärd men det är generellt ont om parkeringsplatser i området. Vi hoppas att det skall lösa sig inom kort. Under tiden så jobbar vi på att hitta alternativ för oss på EMC Services, så att Du som besökare enkelt kan komma och besöka oss.